6. september 2021

Driftssupport – hvad er det, og hvordan kan det gavne dig og din forretning?

Hvis du har SAP som IT-redskab, der systematiserer og forbedrer din virksomheds processer, bør du læse med her. Der er nemlig en masse driftsforpligtelser, der hører med, når man har SAP – hvad enten man bruger SAP til markedsføring, personalestyring eller andet.

Driftssupport i forbindelse med SAP projekter

Forestil dig, at du kan slippe bekymringerne løs, da nogen andre håndterer din virksomheds driftssupport. Det kunne være alt fra opretholdelse af sikkerhed, system-kopier og backup eller kapacitetstilpasninger af din virksomheds IT-redskab.

Der findes både remote eller on-site driftssupport. Men driftssupport betyder helt konkret, at en SAP konsulent hjælper med alt fra tilrettelæggelse af best-practice omkring ens driftsstruktur og planlægning – til overtagelse af hele eller dele af ens driftsoperation. Vi giver her tre overordnede eksempler på, hvornår du med fordel kunne søge driftssupport fra en SAP konsulent.

Transitions

Hvis du skal in- eller outsource. En SAP konsulent kan både hjælpe dig med rådgivning omkring strategi, metode, arkitektur og valg af partner. 

Opgraderinger og patches

Når – og ikke hvis – du skal have en opgradering og patches af SAP komponenter. Det er et når og ikke et hvis, da de er nødvendige – lige fra database til applikation. En SAP konsulent har typisk stor erfaring med dette.

Implementering

Hvis du er en ny SAP kunde, eller hvis du skal udvide dit eksisterende SAP miljø. En SAP konsulent kan hjælpe dig med teknikken – lige fra arkitektur til installation og drift.

Flere typer driftssupport

Der er flere typer driftssupport funktioner ifm. SAP projekter, hvor det kan være fordelagtigt at få rådgivning og support fra en SAP konsulent. Fælles for driftssupport er, at både remote eller on-site driftssupport gør, at du kan anvende dine ressourcer andre steder.

Løbende driftssupport

Denne type driftssupport indebærer, at SAP konsulenterne løbende giver dig og din forretning værdifulde input til forbedringer og optimeringer. Vi giver her tre overordnede eksempler på hvilke typer løbende supportopgaver, en SAP konsulent kan hjælpe med:

  1. System-kopier og backup: Effektiv support til system-kopier og back-up ved hjælp af best practice og automatisering.

  2. Kontinuerlig monitorering: En SAP konsulent, der løbende holder øje med jeres driftsforpligtelser gennem fejlsøgning og sikrer en effektiv løsning af fejl.  

  3. Opretholdelse af sikkerhed: Support ift. sikkerhedspatches og indbygning af security-by-design i implementerede løsninger.

En fuld overtagelse af jeres driftsforpligtelser

Som ovenstående beskrev, kan en overtagelse af nogle af din virksomheds driftsforpligtelser – nemlig løbende driftssupport – indebære en fast tilknyttet huskonsulent, der sikrer bedst mulig support gennem tryghed i hverdagen og all-around viden om jeres specifikke systemer.

Men en fuld overtagelse af din virksomheds driftsforpligtelser betyder derimod en ‘All-inclusive’ 360 graders driftssupport. Denne type driftssupport betyder at en SAP konsulent overtager alle dele af din virksomheds driftsforpligtelser, hvilket bl.a. kunne inkludere kontinuerlig fejlsøgning og løbende versionsopgraderinger.

Uanset hvilken løsning man vælger, kan driftssupport ifm. din virksomheds SAP-miljø være yderst fordelagtigt for dig og din virksomhed. Det gør, at problemer løses hurtigt og effektivt uden ekstraomkostninger, samt at dine projektressourcer kan blive anvendt andre steder.

En mere agil drift – en case som eksempel

I stedet for vælge driftssupport som løsning, kan du med fordel få en IT-infrastruktur, hvor du har et overblik over driften, som giver større fleksibilitet og kontrol. Nedenunder kan vi præsentere en case, som et eksempel på dette.

Hvad var kundens udfordring?

Kunden var udfordret af at have deres IT-infrastruktur stående hos en ekstern hosting provider, hvilket skabte et minimalt løbende overblik over driften. Derudover var deres platform outdated og ressourcekrævende, og de savnede rådgivning og opmærksomhed.

Hvad var det primære resultat?

En mere agil og fair drift: Migreringen til cloud sikrede autonomi i form af insourcing af driften. Dette skabte større fleksibilitet og kontrol, da kunden nu selv havde det løbende overblik.

Hvad vores kunde har sagt om samarbejdet…

“For os var det vigtigt at få mere rådgivning og en bedre service, end den vi modtog i vores tidligere setup. Derfor bar vores samarbejde med Sapbasis stort præg af personlig involvering, fleksibilitet og opmærksomhed. Dette resulterede i en succesfuld cloud-migrering til Microsoft Azure, der gør, at vi i dag er sikret en mere agil drift, som vi i langt højere grad kan styre selv, hvilket bl.a. har ledt til en bedre user experience og kortere svartider i systemet. – Director, IT & Master Data – velkendt dansk belysningsvirksomhed

Få et dybere indblik i vores case her.

Interesseret i at høre mere om løbende driftssupport eller en fuld overtagelse af jeres driftsforpligtelser?

Er du interesseret i at høre mere om løbende driftssupport generelt, eller ønsker du at høre nærmere omkring, hvordan en fuld overtagelse af jeres driftsforpligtelser kan være relevant og fordelagtigt for netop din forretning, så kontakt os endelig:


Om Sapbasis

SAPBASIS ApS er Danmarks førende SAP Basis virksomhed. Vi sælger SAP Basis ekspert-ydelser, men på fair og simple vilkår. Ingen komplekse kontraktforhold, ingen firkantede kasser, ikke så mange regler – det, du som kunde har brug for, det leverer vi!

Sapbasis blev stiftet i 2013 af tre partnere, og i 2020 blev vi en del af Trifork familien. Gennem vores dybe specialisering kan vi hjælpe jer inden for SAP teknologi (SAP Basis), SAP arkitektur, SAP integrationer & teknisk projektledelse, SAP on cloud/on-prem, HANA & S/4HANA, transitioner, migreringer og opgraderinger.

Seneste relaterede